A népmesék időtlen bölcsességet hordoznak, de élménnyé akkor válnak igazán, ha a gyerekek aktívan részesei lehetnek a történetnek.
A legkisebbeknek szánt népmesenapi könyvtári foglalkozásokon négy éven keresztül Illyés Gyula Kacor király című meseváltozatát dolgoztuk fel dramatikus játékokkal.


A foglalkozást az alábbi forrás alapján adaptáltam:
Kis Gábor: Macskameséink II. In: A teljesség harmóniája II. A művészeti nevelés kreatív élményei. Szerk. Bujdosóné Papp Andrea, Gesztelyi Hermina. Hajdúböszörmény, Didakt Kft., 2020. 117-140. p. URL: https://gygyk.unideb.hu/sites/default/files/upload_documents/ikka2_0204-1652_vegleges_k_0.pdf [Utolsó letöltés: 2025.09.20.]


A foglalkozás célcsoportja az 1. és 2. évfolyam volt, de a négy év során néhány felsős osztály is részt vett a drámajátékon.
A nagyobbakkal egy kicsit módosítva játszottunk, a történet üzenetét (félelmek, hatalom, pletyka) pedig komolyabban értelmeztük.
Helyszín: a könyvtár olvasóterme kiürítve.


A mese rendkívül aktuális, mert olyan fontos problémákat érint, mint:
- Hatalom és látszat – A mai világban is sokszor inkább az imázs, a kommunikáció és a marketing határozza meg a tekintélyt, mintsem a tényleges tudás vagy erő.
Félelem és manipuláció – Könnyen manipulálható az, aki félelmeire hallgat és nem ellenőrzi a tényeket. Ez különösen időszerű az álhírek és a közösségi média világában.
Közösségi dinamika – A történet bemutatja, hogyan indulhat el egy pánik vagy tévhit, és hogyan válhat tömeges meggyőződéssé, amit mindenki komolyan vesz.
Kívülállók lehetősége – Aki kívül kerül a megszokott keretein (mint a macska, akit elkergettek), új helyzetben új szerephez juthat. Ez a mobilitás és újrakezdés üzenete is.
Fejleszthető kompetenciák
A mese különféle kompetenciák fejlesztésére ad lehetőséget:
Szövegértési és nyelvi kompetenciák
- Szereplők motivációinak elemzése (miért félnek, miért hisznek a Kacor királyban?).
- Szójátékok, kifejezések értelmezése (megreguláz, bódorog, nyaka közé szedte a lábát stb.).
Kritikai gondolkodás
- Miért hitt minden állat a rókának és a Kacor királynak?
- Hogyan terjednek a hírek és pletykák, és miért torzulnak?
- Mi a különbség a valódi és a képzelt hatalom között?
Szociális kompetenciák
- Félelmek és előítéletek megvitatása.
- A vezető szerep és a tekintély természetének megbeszélése.
- Együttműködés és konfliktuskezelés a feldolgozás során.
Nagyon szeretem ezt a mesét és ezt a foglalkozást, ugyanakkor rendkívül megterhelő levezényelni a sok játékot, különösen az iskolába éppen beszokó elsősök esetén.
Különleges élményként éltem meg, amikor egy hetedikes osztály vett részt az órán. Csúsztak-másztak mint az alsósok, viszont üdítő volt megtapasztalni a komolyabb, érettebb gondolkodásukat és megnyilvánulásaikat.
A gyerekek a mese hallgatásával párhuzamosan testükkel, mozdulataikkal, hangjukkal is életre keltették a szereplőket. A macska nyújtózkodása, a lopakodás, a tükörjáték vagy a „Parancskirály” játék mind segítette, hogy átéljék a szereplők érzéseit: a félelmet, a bátorságot, a bizonytalanságot és a játékos hatalomvágyat.
A foglalkozás végén házi feladatot kaptak a gyerekek: rajzban is megörökíthették kedvenc jelenetüket vagy a foglalkozás egy pillanatát, így a mese nemcsak hallott és eljátszott élményként maradt meg, hanem képpé is formálódott.
A foglalkozás forgatókönyvét a neved és az e-mail-címed megadása után töltheted le. Ha nem találod az elsődleges levelek között, nézz körül a promóciós és a spam mappában is!
A poszt borítóképe a Canva alkalmazás Magic Media funkciójával készült.
Prompt:
„Vidám, mesekönyv-stílusú illusztráció. Erdőben játszódó jelenet, ahol egy macska koronával a fején áll a hídon, vele szemben egy barátságos róka. A háttérben látható egy nyúl, egy medve és egy varjú, akik kíváncsian figyelik. Színes, játékos, gyerekeknek szóló hangulat, élénk zöld, narancs és sárga árnyalatokkal.”
Mennyire volt hasznos ez a bejegyzés?
Kattintson egy csillagra az értékeléshez!
Átlagos értékelés 0 / 5. Szavazatok száma: 0
Eddig nincs szavazat! Legyen Ön az első, aki értékeli ezt a bejegyzést.