Kingárium
  • Kezdőoldal
  • Blog
  • Fókuszban
  • Jeles napok
  • Book art
  • Bemutatkozás
  • Shop
  • Kapcsolat
Bejelentkezés
2025.09.23. szerző: Kinga
drámajáték, élménypedagógia, foglalkozások, forgatókönyv, magyar népmesék, mesefeldolgozás, mesefoglalkozás, népmese napja

Kacor király – dramatikus játékok

A népmesék időtlen bölcsességet hordoznak, de élménnyé akkor válnak igazán, ha a gyerekek aktívan részesei lehetnek a történetnek.

A legkisebbeknek szánt népmesenapi könyvtári foglalkozásokon négy éven keresztül Illyés Gyula Kacor király című meseváltozatát dolgoztuk fel dramatikus játékokkal.

 A foglalkozást az alábbi forrás alapján adaptáltam: 

Kis Gábor: Macskameséink II. In: A teljesség harmóniája II. A művészeti nevelés kreatív élményei. Szerk. Bujdosóné Papp Andrea, Gesztelyi Hermina. Hajdúböszörmény, Didakt Kft., 2020. 117-140. p. URL: https://gygyk.unideb.hu/sites/default/files/upload_documents/ikka2_0204-1652_vegleges_k_0.pdf [Utolsó letöltés: 2025.09.20.]

A foglalkozás célcsoportja az 1. és 2. évfolyam volt, de a négy év során néhány felsős osztály is részt vett a drámajátékon.

A nagyobbakkal egy kicsit módosítva játszottunk, a történet üzenetét (félelmek, hatalom, pletyka) pedig komolyabban értelmeztük.

Helyszín: a könyvtár olvasóterme kiürítve.

A mese rendkívül aktuális, mert olyan fontos problémákat érint, mint:

  1. Hatalom és látszat – A mai világban is sokszor inkább az imázs, a kommunikáció és a marketing határozza meg a tekintélyt, mintsem a tényleges tudás vagy erő.
  2. Félelem és manipuláció – Könnyen manipulálható az, aki félelmeire hallgat és nem ellenőrzi a tényeket. Ez különösen időszerű az álhírek és a közösségi média világában.

  3. Közösségi dinamika – A történet bemutatja, hogyan indulhat el egy pánik vagy tévhit, és hogyan válhat tömeges meggyőződéssé, amit mindenki komolyan vesz.

  4. Kívülállók lehetősége – Aki kívül kerül a megszokott keretein (mint a macska, akit elkergettek), új helyzetben új szerephez juthat. Ez a mobilitás és újrakezdés üzenete is.

Fejleszthető kompetenciák

A mese különféle kompetenciák fejlesztésére ad lehetőséget:

Szövegértési és nyelvi kompetenciák
  • Szereplők motivációinak elemzése (miért félnek, miért hisznek a Kacor királyban?).
  • Szójátékok, kifejezések értelmezése (megreguláz, bódorog, nyaka közé szedte a lábát stb.).
Kritikai gondolkodás
  • Miért hitt minden állat a rókának és a Kacor királynak?
  • Hogyan terjednek a hírek és pletykák, és miért torzulnak?
  • Mi a különbség a valódi és a képzelt hatalom között?
Szociális kompetenciák
  • Félelmek és előítéletek megvitatása.
  • A vezető szerep és a tekintély természetének megbeszélése.
  • Együttműködés és konfliktuskezelés a feldolgozás során.

Nagyon szeretem ezt a mesét és ezt a foglalkozást, ugyanakkor rendkívül megterhelő levezényelni a sok játékot, különösen az iskolába éppen beszokó elsősök esetén.

Különleges élményként éltem meg, amikor egy hetedikes osztály vett részt az órán. Csúsztak-másztak mint az alsósok, viszont üdítő volt megtapasztalni a komolyabb, érettebb gondolkodásukat és megnyilvánulásaikat. 

A gyerekek a mese hallgatásával párhuzamosan testükkel, mozdulataikkal, hangjukkal is életre keltették a szereplőket. A macska nyújtózkodása, a lopakodás, a tükörjáték vagy a „Parancskirály” játék mind segítette, hogy átéljék a szereplők érzéseit: a félelmet, a bátorságot, a bizonytalanságot és a játékos hatalomvágyat.

A foglalkozás végén házi feladatot kaptak a gyerekek:  rajzban is megörökíthették kedvenc jelenetüket vagy a foglalkozás egy pillanatát, így a mese nemcsak hallott és eljátszott élményként maradt meg, hanem képpé is formálódott.

A foglalkozás forgatókönyvét a neved és az e-mail-címed megadása után töltheted le. Ha nem találod az elsődleges levelek között, nézz körül a promóciós és a spam mappában is!

A poszt borítóképe a Canva alkalmazás Magic Media funkciójával készült.

Prompt: 

„Vidám, mesekönyv-stílusú illusztráció. Erdőben játszódó jelenet, ahol egy macska koronával a fején áll a hídon, vele szemben egy barátságos róka. A háttérben látható egy nyúl, egy medve és egy varjú, akik kíváncsian figyelik. Színes, játékos, gyerekeknek szóló hangulat, élénk zöld, narancs és sárga árnyalatokkal.”

Mennyire volt hasznos ez a bejegyzés?

Kattintson egy csillagra az értékeléshez!

Átlagos értékelés 0 / 5. Szavazatok száma: 0

Eddig nincs szavazat! Legyen Ön az első, aki értékeli ezt a bejegyzést.

Kacor király

Előző bejegyzésMit irányíthatok én a könyvtárban?

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A blogról

Bejegyzéseim többségét a könyvtárostanári munkám ihleti.

Legfrissebb bejegyzések

Kacor király – dramatikus játékok2025.09.23.
Mit irányíthatok én a könyvtárban?2025.08.29.
A kóró és a kis madár – mesefeldolgozás tíz kompetencia fejlesztésével2025.08.10.

Kategóriák

  • advent (6)
  • ajándék (2)
  • állatok (1)
  • Biblia (1)
  • book art (4)
  • Canva-sablon (1)
  • dekoráció (14)
  • digitális játék (7)
  • digitális tananyagok (3)
  • drámajáték (1)
  • egyéb könyvtárhoz kapcsolódó dolgok (7)
  • élménypedagógia (1)
  • farsang (2)
  • feladatok (27)
  • foglalkozások (10)
  • forgatókönyv (2)
  • honlapépítés (2)
  • IKT eszközök (19)
  • inspiráció (3)
  • internet veszélyei (1)
  • játékosítás (11)
  • jeles napok (28)
  • karácsony (7)
  • kincskereső játékok (4)
  • költészet napja (15)
  • könyvtárhasználat (1)
  • könyvtárhasználati ismeretek (9)
  • könyvtári munka (27)
  • láncfeladatok (2)
  • magyar kultúra napja (15)
  • magyar népmesék (3)
  • mesefeldolgozás (1)
  • mesefoglalkozás (2)
  • mesterséges intelligencia (6)
  • népmese napja (5)
  • olvasási kihívások (2)
  • olvasásnépszerűsítés (23)
  • recept (3)
  • rejtvények (11)
  • szünidei olvasás (19)
  • tábor (3)
  • tutorial (11)
  • Uncategorized (1)
  • vetélkedő (6)

Címkék

advent AI alsó tagozat betűrejtvények dekoráció digitális játék digitális tábla ETO feladatok Genially gyűjtemény iskolai könyvtár játék karácsony kézműves ötlet Költészet napja könyvtár könyvtárhasználat könyvtárhasználati ismeretek könyvtári dekoráció könyvtári foglalkozás láncfeladatok magyar kultúra napja magyar népmesék mesterséges intelligencia motiváció naptár nyár nyári olvasás népmese napja olvasás Petőfi200 raktári rend recept rejtvény rejtvénykészítés színező szófelhő szókereső szünidei olvasás tanévkezdés téli olvasás vetélkedő web 2.0 ötletek

Kapcsolat

HASZNOS OLDALAK

  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie Policy (EU)
  • Általános szerződési feltételek
Rife Wordpress Theme ♥ Proudly built by Apollo13 ♥♥♥Kingárium © 2023

Kosár

Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}