Kingárium
  • Kezdőoldal
  • Blog
  • Fókuszban
  • Jeles napok
  • Book art
  • Bemutatkozás
  • Shop
  • Kapcsolat
Bejelentkezés
2025.07.22. szerző: Kinga
forgatókönyv, költészet napja

„Szembe-fordított tükrök” – rendhagyó tanóra Weöres Sándor költeményeivel és fizikai kísérletekkel

Amikor a költészet találkozik a tudománnyal

Másfél évvel ezelőtt a szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnáziumban részt vehettem egy rendhagyó tanórán, ahol Weöres Sándor verseit természettudományos szemmel vizsgáltuk meg. A program Szentgyörgyváriné Kovács Éva könyvtárostanár ötlete alapján született meg. A kiválasztott versek a biológiához, a fizikához és a matematikához kapcsolódtak. Nagyon mély benyomást tett rám ez a bemutató, mivel Weöres Sándor a kedvenc költőm. Már akkor elhatároztam, hogy szeretnék valami hasonló élményt adó órát a mi iskolánk diákjainak is.
A megvalósítás feltételeit és a lehetőségeimet végig gondolva felkerestem a már nyugdíjban lévő, számomra nagyon kedves kolléganőmet, Vida Máriát (aki nem mellesleg két gyermekem osztályfőnöke és mind a négy gyermekem fizikatanára volt), hogy részt venne-e az őrültnek tűnő ötletem valóra váltásában. Azonnal igent mondott. 😊

Vida Mária tanárnő a szembefordított tükrökkel

Költészet napjára terveztük, a tanév végén sikerült megvalósítanunk!

Weöres Sándor – a szombathelyi költőzseni

A költő verseit akkor kezdtem felfedezni, amikor ráeszméltem, hogy abban a városban született, ahol élek, továbbá rövid ideig abban az épületben tanult, ahol az iskolánk 2015-ig működött. A misztikus világlátás, a nyelvi és műfaji bravúrok, a költő szerénysége – mélyen hatnak rám ma is.
A rendhagyó órára készülve, fizikai jelenségekhez köthető verseket olvasva-válogatva gyorsan kialakult a koncepcióm. El kell jutnunk a világ teremtésétől a feltámadás gondolatáig.

Válogatás

A szempontjaim a következőek voltak:
Olyan versekre van szükség,
1. melyekhez társíthatók látványos fizikai kísérletek vagy érdekes magyarázatok,
2. melyeket könnyen megért a rendhagyó órára kiválasztott 7-10. évfolyamos korosztály,
3. amik segítségével logikus és érthető ívet építhetünk a teremtés és a feltámadás gondolata közé.

A rendhagyó óra helyszíne és résztvevői

A programunkat a 90 fő befogadására képes fizikai előadóterembe terveztük 7-10. évfolyamos tanulók számára.

Az osztályfőnökök segítségével, irányításával regisztrálhattak a diákok a tanórára. Küldtünk meghívót a magyar szakos és a természettudományi tantárgyakat tanító kollégáknak is, akik közül csak néhányan tudták szabaddá tenni magukat, és tudtak részt venni az eseményen.

Az óra menete

A rendhagyó tanórán öt nyolcadikos tanuló – Borsos Adél, Gálos Domonkos, Henc Zsóka, Kupó Fanni és Szalay Róza – működött közre segítőként. Verseket, magyarázó szövegeket olvastak fel és részt vettek a Marika által kiválasztott és összeállított kísérletek bemutatásában.

A tanóra vázát az alábbi interaktív Genially-prezentáció adta:

Your browser does not support the video tag.
Versek és kísérletek párbeszéde

✨Ének a teremtésről – Fény és világosság

A világ keletkezésének költői leírása mellett a fényjelenségeket vizsgáltuk: a Nap, a Hold és a csillagok megjelenése kapcsán a fény fizikai természetéről esett szó.

🌌Nem megy a színusz-tétel, Sándor – távol a matematikától, közel az univerzumhoz

A költő iskolai kudarcélményei kapcsán a fizika tanárnő bemutatta a szinuszhullámokat, és elmagyarázta, mikor és hogyan alkalmazzuk a színusztételt a fizikában.

🌊Tengermozgás – hullámok mindenütt

A diákok “lépcsőjáró rugó”-val keltettek transzverzális és longitudinális hullámokat, miközben dokumentumkamera segítségével megfigyelték a vízfelszínen keletkező mozgásokat.

🔔Szán fut el az ablakod alatt – hanghullámok és Doppler-effektus
A vers előadását hangos-halk dinamikával adták elő a diákok, majd csengettyűs kísérlettel is illusztrálták a hanghullámok viselkedését.

❄️ Nől a dér, álom jár – a hó fizikája
A hópelyhek hatszögletű kristályszerkezetének vizsgálata után az Olvadás című vers kapcsán szó esett a halmazállapot-változásról, az olvadáspont fogalmáról, és a felületi feszültségről is.

🌈 Bolygó zápor – színek születése
A szivárvány kapcsán fénybontási kísérleteket végeztünk, a résztvevők pörgettyűk segítségével megtapasztalták, hogyan áll össze a fehér fény a különböző színekből.

🔵 Kék a hajnal, kék; Egy szép domb – a kék szín rejtélye
A versekben gyakran megjelenő kék szín tudományos hátterét a Rayleigh-szórás jelenségével magyaráztuk meg: a levegő molekulái a kék fényt szórják legerősebben, ezért látjuk a távoli tájat kékesnek.

🪨Ének a határtalanról – a világ érzékelése

A vers meghallgatása után az idő köveken végzett munkáját vizsgáltuk meg. 

🔥 Tűz a házam, ispiláng – láng és égés
Gyertyás kísérletek segítették a láng szerkezetének, az égés folyamatának, valamint a kéményhatásnak a megértését.

🪞Szembe-fordított tükrök – végtelen tükröződések
A címadó vers inspirálta a tükrös kísérleteket: a diákok megtapasztalhatták a kaleidoszkóp-hatást és megtanulták, hogyan függ a tükröződések száma a szögtükrök elhelyezkedésétől.

🌀 Haragosi – Newton első törvénye játékosan
A vers kapcsán tehetetlenségi kísérleteket mutattunk be: a játékkocsin száguldozó plüss segítségével megérthettük a tehetetlenséget, a gravitációt és a centrifugális erőt.

⚖️ Kereszt-árnykép – egyensúly és súlypont
A vers segítségével megtaláltuk a fizikában a mozgás és nyugalom közötti fontos kapcsolódási pontot: az egyensúlyt.

Tapasztalatok

A rendhagyó tanóránkon bebizonyosodott, hogy a költészet és a természettudomány nem áll messze egymástól: ugyanarra a világra reflektálnak, csupán más nyelven. Weöres Sándor költészete kiváló lehetőséget adott arra, hogy a tanulók játékosan, kreatívan és élményszerűen kapcsolódjanak a fizikához.
A diákok lelkesen vettek részt az órán: a segítőink verset mondtak, kísérleteket végeztek és magyaráztak; a vendégeink pedig érdeklődéssel figyeltek, hozzászóltak és örömmel próbálták ki a számukra tervezett kísérleteket.
A prezentáció és a dokumentumkamera segítségével mindenki nyomon követhette a verseket és a látványos fizikai jelenségeket.

Két világ – egy igazság

Megfigyeltük a mozgást, az erőket, a tehetetlenséget és az egyensúlyt, s közben ráébredtünk, mennyire közel van egymáshoz a tudomány és a művészet. A költői kép és a fizikai törvény sokszor ugyanazt a valóságot ragadja meg – más nyelven, de hasonló igazsággal. A teremtéstől eljutottunk a kereszten át a reményig, a feltámadás gondolatáig.

Talán épp ez a költészet ereje: hidat épít világok közé – akár lélek és tudomány közé is.

📄 Letölthető tanórai forgatókönyv

Ha szeretnéd te is megvalósítani ezt a rendhagyó tanórát, a neved és e-mail-címed megadása után elérheted, letöltheted a teljes, részletesen kidolgozott forgatókönyvet, amely tartalmazza a felhasznált versek listáját, a fizikai kísérletek leírását, valamint az óra menetének javasolt felépítését is:

🎞️ Vágott film a kísérletekről és a rendhagyó tanóráról

Ha szeretnél betekinteni a rendhagyó tanórába, az alábbi linket megnyitva megteheted! 

A felvétel minősége – szervezési bakik miatt – nem jó, amit nagyon sajnálunk.

https://youtu.be/W1mvgdM3GF8

Mennyire volt hasznos ez a bejegyzés?

Kattintson egy csillagra az értékeléshez!

Átlagos értékelés 5 / 5. Szavazatok száma: 3

Eddig nincs szavazat! Legyen Ön az első, aki értékeli ezt a bejegyzést.

kísérletek rendhagyó tanóra Weöres Sándor

Előző bejegyzésSzuperhősös olvasási kihívás a nyárraKövetkező cikk A kóró és a kis madár - mesefeldolgozás tíz kompetencia fejlesztésével

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A blogról

Bejegyzéseim többségét a könyvtárostanári munkám ihleti.

Legfrissebb bejegyzések

Kacor király – dramatikus játékok2025.09.23.
Mit irányíthatok én a könyvtárban?2025.08.29.
A kóró és a kis madár – mesefeldolgozás tíz kompetencia fejlesztésével2025.08.10.

Kategóriák

  • advent (6)
  • ajándék (2)
  • állatok (1)
  • Biblia (1)
  • book art (4)
  • Canva-sablon (1)
  • dekoráció (14)
  • digitális játék (7)
  • digitális tananyagok (3)
  • drámajáték (1)
  • egyéb könyvtárhoz kapcsolódó dolgok (7)
  • élménypedagógia (1)
  • farsang (2)
  • feladatok (27)
  • foglalkozások (10)
  • forgatókönyv (2)
  • honlapépítés (2)
  • IKT eszközök (19)
  • inspiráció (3)
  • internet veszélyei (1)
  • játékosítás (11)
  • jeles napok (28)
  • karácsony (7)
  • kincskereső játékok (4)
  • költészet napja (15)
  • könyvtárhasználat (1)
  • könyvtárhasználati ismeretek (9)
  • könyvtári munka (27)
  • láncfeladatok (2)
  • magyar kultúra napja (15)
  • magyar népmesék (3)
  • mesefeldolgozás (1)
  • mesefoglalkozás (2)
  • mesterséges intelligencia (6)
  • népmese napja (5)
  • olvasási kihívások (2)
  • olvasásnépszerűsítés (23)
  • recept (3)
  • rejtvények (11)
  • szünidei olvasás (19)
  • tábor (3)
  • tutorial (11)
  • Uncategorized (1)
  • vetélkedő (6)

Címkék

advent AI alsó tagozat betűrejtvények dekoráció digitális játék digitális tábla ETO feladatok Genially gyűjtemény iskolai könyvtár játék karácsony kézműves ötlet Költészet napja könyvtár könyvtárhasználat könyvtárhasználati ismeretek könyvtári dekoráció könyvtári foglalkozás láncfeladatok magyar kultúra napja magyar népmesék mesterséges intelligencia motiváció naptár nyár nyári olvasás népmese napja olvasás Petőfi200 raktári rend recept rejtvény rejtvénykészítés színező szófelhő szókereső szünidei olvasás tanévkezdés téli olvasás vetélkedő web 2.0 ötletek

Kapcsolat

HASZNOS OLDALAK

  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie Policy (EU)
  • Általános szerződési feltételek
Rife Wordpress Theme ♥ Proudly built by Apollo13 ♥♥♥Kingárium © 2023

Kosár

Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}