“Nálam van… Kinél van?” játékot a tanult ismeretek begyakorlására, elmélyítésére, ismétlésére használhatjuk.
Kiválóan alkalmas alsós évfolyamokon a könyvtári ismeretek begyakorlására, de hasonlóan hasznos például matematika órákon az alapműveletek és az óra, idő használatának gyakorlására.
Készítsünk legkevesebb annyi kártyát, ahány gyerekkel játszani szeretnénk. A kártyákat PowerPoint segítségével állítom elő, mivel evvel az alkalmazással lehet könnyen, egyszerűen és szépen tervezni. (Tervezés menüpont – oldalbeállítás – oldalméret: A4, fekvő dia)
Nyomtatás után, szétvágás előtt érdemes laminálni a kártyákat, hogy tartósabbak legyenek.
Érdemes kinyomtatni a sorrendet tartalmazó listát is, hogy könnyebben, gyorsabban ellenőrizhessük a játék helyes menetét.
A kártyacsomag elkészítéséhez mintaként letölthető PDF fájlok:
1. könyvtári kártyák
2. általános sablon – 2 változatban
A játék menete:
1. változat
Osszuk ki az összekevert összes kártyát! (Jusson mindenkinek!)
Az a tanuló kezdi a játékot, akinél az a kártya van, amin ez áll: “Nálam van az első kártyalap.”
Ő hangosan felolvassa a kártyán szereplő szöveget.
Az a tanuló következik, akinél a helyes megoldást/fogalmat tartalmazó kártya van. Most neki kell felolvasnia a kártyáján szereplő leírást. A továbbiakban ugyanezek a lépések ismétlődnek. A játék annál a tanulónál ér véget, akinek a kártyáján “Ez az utolsó kártyalap.” szöveg olvasható.
2. változat
Ez csak annyiban tér el az előzőtől, hogy itt nincs első és utolsó lap. A kártyákon szereplő meghatározások/kérdések és a fogalmak/válaszok körbeérnek. Azaz az első lap kezdő szövege az utolsó lap kérdése. Tehát bármelyik kártyával kezdhető a játék.
Tipp!
Ha már jól begyakorolták a játékot a tanulók, akkor érdemes időre játszani. Állítsunk be egy visszaszámláló, időzítős órát 5-4-3-2 percre. Ösztönözzük a gyerekeket, hogy időre fejeződjön be a játék!
A tanulóknak az egész játék folyamán figyelniük kell, ugyanis nem tudhatják, mikor következnek, a láncolatot pedig nem szakíthatják meg.