A tanévkezdés mindig rendkívül izgalmas, zsúfolt és megterhelő időszak számomra annak ellenére is, hogy szinte ezer éve térnek vissza ugyanazok a tevékenységek. Húsz éve végzem a lélekölő tankönyvfelelősi munkát, ami alig hagy időt és energiát a könyvtári élet elindítására.
Azonban mindig érzem, hogy a tanév új kihívásokkal és lehetőségekkel kezdődik, és szeretném ezekből a helyzetekből a lehető legtöbb pozitív dolgot elővarázsolni.
A könyvtár az iskola különleges, sokoldalú, de gyakran kissé mellőzött helyszíne, ezért fontosnak érzem minden tanév elején, hogy kedvet ébresszek tanárokban és diákokban a rendszeres könyvtárlátogatáshoz. Egy apró figyelmesség hozzájárulhat ahhoz, hogy kollégáink érezzék és tudják, a könyvtári háttérrel mindig segíteni tudjuk a munkájukat. Egy figyelemfelkeltő programmal becsábíthatjuk a diákokat úgy, hogy gyakori vendégeinkké váljanak az egész tanévben.
Most szeretném megosztani egy olyan – leginkább tanév eleji játékos – foglalkozás ötletét, feladatsorát, ami felelevenítheti a fiatalabb tanulók alapvető könyvtárhasználati ismereteit.
A feladatok összeállításánál ihletet adott az idei nyári olimpia is, ami talán nem csak számomra jelent plusz motivációt. A feladatsort az ókori olimpiai öttusa mintájára szerkesztettem, így keletkezett öt alapfeladat, amihez hozzáillesztettem egy extra “maratonfutást” is. A feladatok nem függenek össze, így a foglalkozáson részt vevő korcsoportok számára igény (tudásszint, rendelkezésre álló idő) szerint válogathatunk a tusák közül.
Szervezés
Ez a foglalkozás friss, még nem valósítottam meg, így csak a terveimet osztom meg.
A foglalkozáson 3 fős csapatokra osztom az osztályt, minden csapat kap egy színkódot.
1. változat
Minden csapat megkapja a könyvtár alaprajzát. Az alaprajzon a csapatok számára a színkódjuk szerint jelölöm be, hogy hol találhatják meg a saját feladataikat. Ebben az esetben a foglalkozás előtt körültekintően elhelyezem a színkódokkal ellátott feladatokat.
2. változat
Ha nincs alaprajzunk, vagy úgy érezzük, hogy nem értenék a tanulók, akkor egy kártyára írva/nyomtatva kaphatják meg a feladatok elhelyezkedését. Ebben az esetben is gondoskodni kell a színkóddal ellátott feladatok kihelyezéséről.
3. változat
A feladatokat külön-külön adjuk át a csapatoknak.
Az 5+1 feladat
1. tusa – birkózás
Az első feladat során a diákoknak igaz-hamis állítások alapján kell eldönteniük, hogy melyek a helyes könyvtári szabályok. Ez a feladat nemcsak a szabályok ismétlésére, hanem azok megértésére is ösztönzi őket.
Minden állítás alatt ott áll az igaz és a hamis kifejezés, mellettük egy-egy sportos ikon. A válasz szerinti ikonokat egy kódfejtő segítségével fordíthatjuk le betűkké. A 11 betűt a lap alján látható megoldás mezőbe kell beírni.
A megoldás: Bálint Ágnes
Fejlesztett kompetenciák:
szabálykövetés, emlékezet, kritikai gondolkodás, döntéshozatal.
2. tusa – gerelyhajítás
A második feladatban a tanulóknak ismert magyar gyerekirodalmi szerzők nevét kell betűrendbe állítaniuk. A betűrendezés alapvető könyvtári készség, amely segít eligazodni a könyvtári polcok között.
Minden szerző neve mellett áll egy betű, az üres oszlopba ezt is át kell másolni a névvel együtt. Ha helyes a betűrend, akkor a jobb oldali oszlopban egy irodalmi és könyvtári kifejezést olvashatunk össze.
A megoldás: szépirodalom
Fejlesztett kompetenciák:
rendszerezési készség, figyelemfejlesztés, logikus gondolkodás
3. tusa – diszkoszvetés
A harmadik tusa során a nyomtatott könyv formai elemeit kell megnevezni. Ez a feladat segít megérteni a könyv felépítését, megalapozza a könyv bibiliográfiai adatainak beazonosításához szükséges tudást és a megfelelő könyvválasztáshoz kellő készségeket.
Egy kérdést is tartalmaz a feladat, melynek megoldása: gerinc
Fejlesztett kompetenciák:
olvasási és szövegértési készségek, információszerzés és rendszerezés, analitikus gondolkodás.
4. tusa – távolugrás
A negyedik feladatban 10 szépirodalmi és ismeretközlő szöveget kell szétválogatni, majd egy táblázatba besorolni.
A tusa egy szövegértési kérdést is tartalmaz, melynek megoldása: Balázs.
Fejlesztett kompetenciák:
irodalmi és műfaji ismeretek, szövegértés, döntéshozatali készség.
5. tusa – stadionfutás
Az ötödik tusa során a könyvtárlátogatás, a könyvkölcsönzés lépéseit kell helyes sorrendben összeállítani. Ez a feladat segíti a diákokat abban, hogy magabiztosan mozogjanak a könyvtárban.
Minden lépés mellett olvasható egy betű, ezeket a helyes sorrend szerint kell beírni az alsó táblázatba. A kialakult mondat egy bölcsességet rejt, ami az olvasás és tanulás hasznáról szól. (Megfejtés: A tudás hatalom.)
Megoldás: tudás
Fejlesztett kompetenciák:
problémamegoldó képesség, logikus gondolkodás.
6. tusa – maratonfutás
A ráadás tusa igazi kihívás: a csapatoknak három olvasással kapcsolatos idézetet kell megtalálniuk egy-egy rejtvénybe bújtatva. Ezt a feladatot motiváló céllal, az olvasás iránti szeretet elmélyítésére szánom.
A rejtvények a Festisite alkalmazással készültek.
Csukás István gondolatát spirál alakban olvashatják a diákok.
Thomas Brezina gondolatát (Az olvasás legyen kaland és szórakozás!) egy szófelhő rejti. Az idézet betűihez egy rács tartozik, ebbe kell beírni a megtalált szavakat.
A harmadik rejtvény egy betűlabirintus, ami John Lubbock gondolatát tartalmazza: “A könyvtárunkban ülve akár a világ összes sarkába eljuthatunk.“
A rejtvények nem nagyon nehezek, szerintem ügyes 3. osztályosok is meg tudják oldani.
Fejlesztett kompetenciák:
kreativitás, elvont gondolkodás, szövegértés, kitartás.
Úgy érzem, hogy ez a feladatsor átfogóan fejleszti a diákok kritikai gondolkodását, szövegértési készségeit, gondolkodási képességeit, rendszerezési, valamint az információszerzési készségeit, miközben játékos és motiváló módon vezeti be őket a könyvtárhasználat alapjaiba.
A diákok munkájának követése, a megoldások rögzítése
A csapatok munkáját egy Google Táblázatban rögzíthetjük. Ezt a foglalkozás során ki is vetíthetjük.
Minden csapat a kapott színkódja szerinti táblázatba töltheti fel az egyes feladatokhoz tartozó megoldását.
Minden feladat után rögzíteni kell a megoldást, majd csak ezután keresheti meg a csapat a következő feladatát.
10 csapat részére készítettem táblázatot, amiket egy oldalon helyeztem el. A “Válasz“mezőbe írt helyes megoldás esetén a “Jutalom” mezőben megjelenik a tusa sportikonja.
A feladatsorhoz tartozó Google Táblázat másolatát innen töltheted le. Ez nem egy megosztott példány, ezt csak Te tudod szerkeszteni.
A foglalkozás végén hagyjunk időt a feladatok megbeszélésére, a diákok munkájának (ön)értékelésére is!
Remélem, elnyerte a tetszésedet a foglalkozás leírása, és kedvet kapsz a megvalósításához!
A feladatsor pdf formátumban a neved és az e-mail-címed megadása után automatikusan érkezik meg a postaládádba. (Ha nem találod, nézz körül a spam mappában is!)
Ha szeretnéd a szerkeszthető anyagot megkapni, azt a webshopban tudod megvásárolni.
Eredményes tanévkezdést kívánok!
Több napon át alakítgattam, formáltam ezt az anyagot, mire elnyerte végleges formáját.
Minden visszajelzésnek és egy kávénak is nagyon tudok örülni!
Mennyire volt hasznos ez a bejegyzés?
Kattintson egy csillagra az értékeléshez!
Átlagos értékelés 5 / 5. Szavazatok száma: 2
Eddig nincs szavazat! Legyen Ön az első, aki értékeli ezt a bejegyzést.
Kedves Kinga!
Hálás köszönet Mindenért, amit elküldesz!Informatikus-könyvtárosként az idén volam tanulókkal a Bod Péter Könyvtárhasználati versenyen, ahol 3. és 4. helyezettek lettek a megyei fordulóban. Nagyon sok segítség az elkészített anyag. Összevont osztályban tanítok és kislétszámú tanetesületben sok feladat jut rám Ökoiskola, Állatbarát Iskola Aggteleki Nemzeti Park stb. programok. További szép Napokat kívánok!