A mai bejegyzésemben egy olyan online játszható kirakóra szeretném ráirányítani a figyelmet, amit láncfeladatos foglalkozásokon tudunk remekül használni. Ennek a puzzle-nak a szuper lehetősége: a sikeres játék végén megjeleníthető üzenet!
Ez a puzzle a Jigidi!
Példa a megfejtés utáni üzenetre |
Nagyon kedvelem a különböző könyvtári foglalkozásokon a láncfeladatokat, amikor is az egyik feladat megoldása elvezet egy újabb feladathoz.
A feladatok nehézségének körültekintő szintezése az egyik kulcsfontosságú teendő. A túl könnyű feladatok nem jelentenek kihívást, nem fejlesztenek, és unalmassá válnak. Túl nehéz feladatok esetén az elakadás frusztrációt okoz, érdektelenséget vált ki. Éppen ezért körültekintően építsük egymásra a különböző típusú, éppen megfelelő súlyú feladványokat! Gondoskodjunk “mentőövekről”, amik apró segítségek a továbbhaladáshoz, és előre meghatározott feltételek szerint igénybe is vehetők. Ezekkel fenntartható a motiváció, elkerülhető a sikertelenség.
A láncfeladatok egyik lehetséges eleme a kirakó (puzzle), papír alapon vagy online.
Előnyök és hátrányok:
A papír alapú kirakó hátránya, hogy ki kell nyomtatni esetenként több példányban is, a tartás és a tartósság kedvéért laminálni kell, aztán pedig a korcsoportnak megfelelő nagyságú darabokra kell metélni. A tárolás bonyolult, ráadásul minden alkalommal ellenőrizni kell, hogy megvan-e a kirakónak minden darabja. Egyetlen előnyét látom: a kézzelfogható puzzle-t akár ketten együtt is rakosgathatják. Az online kirakót azonos időben különböző eszközökön többen is játszhatják, olcsóbb az előállítása, viszont eszközt igényel a használata.
A láncfeladatok egyik titka a feladatok közti kapcsolódási pontokban rejlik, azaz hogy az egyik feladattól a másikig elvezessen egy utasítás, egy link vagy egy üzenet. Papír puzzle esetén is van erre megoldás! Ezesetben a kirakandó képen kell elrejtünk egy szöveget. Online változatban is eljárhatunk ilyen módon, de mennyivel elegánsabb egy olyan megoldás, ahol a képkirakás befejezése után egy üzenet jelenik meg a képernyőn! No, ezt nem sok alkalmazás tudja!
(Egyébként a LearningApps minden sablonjába be van építve a visszajelzés lehetősége, így a “Csoportosítós kirakó” használatakor is élhetünk vele. Viszont ez a kirakó típus nem a klasszikus jigsaw puzzle, hanem annak egy variánsa.)
Korábban főként a Jigsaw Planet alkalmazást használtam, lássuk csak, hogyan!
Rászerkesztett szöveg |
Aztán rátaláltam a Jigidire, ami pont megfelel a céljaimnak!
Egyáltalán nem nehéz a használata:
1. Egyszerű e-mailes regisztrálás után nemcsak játszhatunk, hanem saját tartalmakat is meg tudunk osztani.
2. Feltöltöm a kiválasztott képet, majd a jobb oldalon található csúszka segítségével beállítom a kép darabdszámát (12-280 db). A 15 éppen meg is felel, hiszen nem az a cél, hogy órákig rakosgassák a kirakót a játékosok. Végül rákattintok a zöld hátteres Create gombra.
3. A kirakó beállításai – Ekkor megjelenik a kép, mellette jobb oldalon láthatjuk a darabszámot, a kommentek és a megoldások számát, alatta pedig a játékot indító gombot (Solve puzzle).
A kép alatt könyvjelzőzhetjük a kirakót (későbbre halasztás), riportolhatjuk, ha valamilyen érdeket sért a kép (Report), és megoszthatjuk különböző formában a kirakónkat (Share).
Title – ide írhajuk be a kép címét.
Description – itt adhatunk leírást a feladatról. Ez lehet akár utasítás vagy bármilyen háttérinformáció.
Cím, leírás, kulcsszavak |
Keywords – kulcsszavak – szóközökkel elválasztva. A kulcsszavak segítik a kirakó visszakereshetőségét.
Show message on completion – üzenet megjelenítése, ha befejeződik a kirakás. Állítsuk át a gombot, hogy aktiválódjon ez a lehetőség! Aktiválás után felugrik egy szövegdoboz, ide gépeljük be a megjelenítendő szöveget!
Üzenet a játék végére |
Attribution – lehetőségünk van megadni a kép forrását, tulajdonosát.
Tulajdonos, publikálás |
Publish puzzle on Jigidi – a kirakó publikálása. Kiválaszhatjuk a kirakónk tárgykörét és a képhez fűződő jogosultságunk formáját.
Végül jobbb oldalon a zöld hátterű “Save & Publish” gombra kattintással elmenthetjük és a fentiek szerint nyilvánossá tehetjük a kirakónkat.
4. A megosztási lehetőségeket a feltöltött kép alatti Share gombra kattintva érjük el.
Megoszthatjuk a kirakónkat a közösségi médiában (Social media), beágyazhatjuk a képet blogba, honlapba, és megoszhatjuk elektronikus levélben. A szövegdobozokba a címzett e-mail-címén kívül a magunkét is meg kell adnunk, és akár üzenetet is küldhetünk a címzettnek.
5. A kirakó URL-jének kinyerése
A Solve puzzle zöld gombra jobb egérgombbal klikkeljünk, válasszuk a Link címének másolása lehetőséget. Következő lépésként a link címét illesszük be a munkánkba, vagy akár egy QR-kód generálóba.
A link: https://www.jigidi.com/solve/hx36cfxt/petofi-sandorne/
Ezt a linket vagy ezt a QR-kódot adjuk meg a láncjátékunkban!
Így fest a próbakirakóm, üzenettel a végén!