Kingárium
  • Kezdőoldal
  • Blog
  • Fókuszban
  • Jeles napok
  • Book art
  • Bemutatkozás
  • Kapcsolat
Bejelentkezés
2023.01.15. szerző: Kinga
IKT eszközök, rejtvények

Jigidi – online kirakó üzenettel – Petőfi 200 – Ötlet 2.

 A mai bejegyzésemben egy olyan online játszható kirakóra szeretném ráirányítani a figyelmet, amit láncfeladatos foglalkozásokon tudunk remekül használni. Ennek a puzzle-nak a szuper lehetősége: a sikeres játék végén megjeleníthető üzenet!

Ez a puzzle a Jigidi!

Példa a megfejtés utáni üzenetre

Nagyon kedvelem a különböző könyvtári foglalkozásokon a láncfeladatokat, amikor is az egyik feladat megoldása elvezet egy újabb feladathoz. 

A feladatok nehézségének körültekintő szintezése az egyik kulcsfontosságú teendő. A túl könnyű feladatok nem jelentenek kihívást, nem fejlesztenek, és unalmassá válnak.  Túl nehéz feladatok esetén az elakadás frusztrációt okoz, érdektelenséget vált ki. Éppen ezért körültekintően építsük egymásra a különböző típusú, éppen megfelelő súlyú feladványokat! Gondoskodjunk “mentőövekről”, amik apró segítségek a továbbhaladáshoz, és előre meghatározott feltételek szerint igénybe is vehetők.  Ezekkel fenntartható a motiváció, elkerülhető a sikertelenség.

A láncfeladatok egyik lehetséges eleme a kirakó (puzzle), papír alapon vagy online. 


Előnyök és hátrányok:

A papír alapú kirakó hátránya, hogy ki kell nyomtatni esetenként több példányban is, a tartás és a tartósság kedvéért laminálni kell, aztán pedig a korcsoportnak megfelelő nagyságú darabokra kell metélni. A tárolás bonyolult, ráadásul minden alkalommal ellenőrizni kell, hogy megvan-e a kirakónak minden darabja. Egyetlen előnyét látom: a kézzelfogható puzzle-t akár ketten együtt is rakosgathatják. Az online kirakót azonos időben különböző eszközökön többen is játszhatják, olcsóbb az előállítása, viszont eszközt igényel a használata. 

A láncfeladatok egyik titka a feladatok közti kapcsolódási pontokban rejlik, azaz hogy az egyik feladattól a másikig elvezessen egy utasítás, egy link vagy egy üzenet. Papír puzzle esetén is van erre megoldás! Ezesetben a kirakandó képen kell elrejtünk egy szöveget. Online változatban is eljárhatunk ilyen módon, de mennyivel elegánsabb egy olyan megoldás, ahol a képkirakás befejezése után egy üzenet jelenik meg a képernyőn! No, ezt nem sok alkalmazás tudja!

(Egyébként a LearningApps minden sablonjába be van építve a visszajelzés lehetősége, így a “Csoportosítós kirakó” használatakor is élhetünk vele. Viszont ez a kirakó típus nem a klasszikus jigsaw puzzle, hanem annak egy variánsa.)

Korábban főként a Jigsaw Planet alkalmazást használtam, lássuk csak, hogyan!

Rászerkesztett szöveg


A kiválasztott képre rászerkesztettem az üzenet szövegét, majd így töltöttem fel az alkalmazásba. Hátrány azonban, hogy a kép megfelelő részeinek kirakásával olvashatóvá válik az üzenet, nem muszáj a teljes képet kirakni.

Aztán rátaláltam a Jigidire, ami pont megfelel a céljaimnak!

Egyáltalán nem nehéz a használata:

1. Egyszerű e-mailes regisztrálás után nemcsak játszhatunk, hanem saját tartalmakat is meg tudunk osztani.

2. Feltöltöm a kiválasztott képet, majd a jobb oldalon található csúszka segítségével beállítom a kép darabdszámát (12-280 db). A 15 éppen meg is felel, hiszen nem az a cél, hogy órákig rakosgassák a kirakót a játékosok. Végül rákattintok a zöld hátteres Create gombra.

3. A kirakó beállításai – Ekkor megjelenik a kép, mellette jobb oldalon láthatjuk a darabszámot, a kommentek és a megoldások számát, alatta pedig a játékot indító gombot (Solve puzzle).

A kép alatt könyvjelzőzhetjük a kirakót (későbbre halasztás), riportolhatjuk, ha valamilyen érdeket sért a kép (Report), és megoszthatjuk különböző formában a kirakónkat (Share).

Title – ide írhajuk be a kép címét.

Description – itt adhatunk leírást a feladatról. Ez lehet akár utasítás vagy bármilyen háttérinformáció.

Cím, leírás, kulcsszavak

Keywords – kulcsszavak – szóközökkel elválasztva. A kulcsszavak segítik a kirakó visszakereshetőségét.

Show message on completion – üzenet megjelenítése, ha befejeződik a kirakás. Állítsuk át a gombot, hogy aktiválódjon ez a lehetőség! Aktiválás után felugrik egy szövegdoboz, ide gépeljük be a megjelenítendő szöveget! 

Üzenet a játék végére

Attribution – lehetőségünk van megadni a kép forrását, tulajdonosát.

Tulajdonos, publikálás

Publish puzzle on Jigidi – a kirakó publikálása. Kiválaszhatjuk a kirakónk tárgykörét és a képhez fűződő jogosultságunk formáját.

Végül jobbb oldalon a zöld hátterű “Save & Publish” gombra kattintással elmenthetjük és a fentiek szerint nyilvánossá tehetjük a kirakónkat.

4.  A megosztási lehetőségeket a feltöltött kép alatti Share gombra kattintva érjük el.

Megoszthatjuk a kirakónkat a közösségi médiában (Social media), beágyazhatjuk a képet blogba, honlapba, és megoszhatjuk elektronikus levélben. A szövegdobozokba a címzett e-mail-címén kívül a magunkét is meg kell adnunk, és akár üzenetet is küldhetünk a címzettnek.

5. A kirakó URL-jének kinyerése

A Solve puzzle zöld gombra jobb egérgombbal klikkeljünk, válasszuk a Link címének másolása lehetőséget. Következő lépésként a link címét illesszük be a munkánkba, vagy akár egy QR-kód generálóba.

   A link:   https://www.jigidi.com/solve/hx36cfxt/petofi-sandorne/

Ezt a linket vagy ezt a QR-kódot adjuk meg a láncjátékunkban!

Így fest a próbakirakóm, üzenettel a végén!

Jigsaw puzzle - Petőfi Sándorné

Mennyire volt hasznos ez a bejegyzés?

Kattintson egy csillagra az értékeléshez!

Átlagos értékelés 0 / 5. Szavazatok száma: 0

Eddig nincs szavazat! Legyen Ön az első, aki értékeli ezt a bejegyzést.

Jigidi kirakó puzzle

Előző bejegyzésHimnusz 200 - Idővonal a magyar kultúra napjáraKövetkező cikk Petőfi 200 - Ötlet 3. - Animált arckép létrehozása fotóból

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A blogról

Bejegyzéseim többségét a könyvtárostanári munkám ihleti.

Legfrissebb bejegyzések

Szuperhősös olvasási kihívás a nyárra2025.05.29.
A magyar kultúra hét arca – 20252025.01.12.
Téli olvasási kihívások – frissített kiadás – 20242024.12.20.

Kategóriák

  • advent (6)
  • ajándék (2)
  • állatok (1)
  • Biblia (1)
  • book art (4)
  • dekoráció (13)
  • digitális játék (7)
  • digitális tananyagok (3)
  • egyéb könyvtárhoz kapcsolódó dolgok (7)
  • farsang (2)
  • feladatok (26)
  • foglalkozások (8)
  • honlapépítés (2)
  • IKT eszközök (19)
  • inspiráció (2)
  • internet veszélyei (1)
  • játékosítás (11)
  • jeles napok (28)
  • karácsony (7)
  • kincskereső játékok (4)
  • költészet napja (13)
  • könyvtárhasználati ismeretek (9)
  • könyvtári munka (16)
  • láncfeladatok (2)
  • magyar kultúra napja (15)
  • magyar népmesék (1)
  • mesterséges intelligencia (6)
  • népmese napja (3)
  • olvasási kihívások (2)
  • olvasásnépszerűsítés (22)
  • recept (3)
  • rejtvények (11)
  • szünidei olvasás (18)
  • tábor (3)
  • tutorial (11)
  • Uncategorized (1)
  • vetélkedő (6)

Címkék

advent AI alsó tagozat betűrejtvények dekoráció digitális játék digitális tábla ETO feladatok Genially gyűjtemény iskolai könyvtár játék karácsony keresztrejtvény kézműves ötlet Költészet napja könyvtár könyvtárhasználat könyvtárhasználati ismeretek könyvtári dekoráció könyvtári foglalkozás láncfeladatok magyar kultúra napja mesterséges intelligencia motiváció mozaBook naptár nyár nyári olvasás olvasás Petőfi200 raktári rend recept rejtvény rejtvénykészítés színező szófelhő szókereső szünidei olvasás tanévkezdés téli olvasás vetélkedő web 2.0 ötletek

Kapcsolat

HASZNOS OLDALAK

  • Adatvédelmi irányelvek
  • Kapcsolat
Rife Wordpress Theme ♥ Proudly built by Apollo13 ♥♥♥Kingárium © 2023

Kosár