Kingárium
  • Kezdőoldal
  • Blog
  • Fókuszban
  • Jeles napok
  • Book art
  • Bemutatkozás
  • Shop
  • Kapcsolat
Bejelentkezés
2017.11.01. szerző: Kinga
digitális játék, feladatok, játékosítás

QR-kódok – Kiterjesztett valóság az iskolai kiállításon

Ötletek iskolai kiállításokhoz 2.

Előző posztomban egy valóságban létrehozott gondolattérkép készítésének fázisait osztottam meg.
A gondolattérképet iskolánk jubileumi ünnepségére készítettük egy kedves kolléganőmmel, Keszte-Orvos Krisztivel.
Úgy alakult a jubileumi feladatok elosztása, hogy nekem jutott a kiállítás szervezésének szép, ám felelősségteljes, nem könnyű feladata. A kérés úgy szólt, hogy a kiállítás ne foglaljon túl sok helyet, ne legyen túl nagy. Természetesen, megint Krisztit kértem meg, hogy segítsen a megvalósításban.

Hosszas töprengés után úgy döntöttem, hogy a kiállítás több egységből fog állni, az egyik fő elem egy képgyűjtemény lesz.
Elkezdtem tehát 25 év, negyedszázad képanyagát átnézni, átválogatni. Sok-sok napon, estén keresztül válogattam a digitális képeket és a papíralapú fotókat, amiket ráadásul be is kellett szkennelnem. A képek javát tematikus rendben a Google Fényképek alkalmazásába töltögettem fel.
Ezekből válogattam aztán annyit, amennyi két paravánon elfér.

A paravánokat Kriszti rendezte, csinosította. A képeket egyszerű A4-es írólapokra nyomtattuk ki. A design a következő lett: a feliratokat régiesre színezett iskolai címkére írtuk zsinórírással. Azt gondoltam, hogy csak a Mozabook program tud csodálatos magyar zsinórírást produkálni, de szerencsémre ráleltem egy szabadon letölthető írott magyar betűkészletre.

A Google fotókba témánként albumokba rendezett képeket megosztottam, QR-kódokkal elérhetővé tettem.

A képek közé iskolai életre jellemző képecskéket helyeztünk, azokat is régiesre színeztem.

School vector created by Macrovector – Freepik.com

A kis képek forrása:
Macrovector: Decorative reading learning singing and playing football school children with backpack doodle sketch vector illustration. Freepik. URL: Designed by Freepik [Utolsó letöltés: 2017. november 1.]

A kiállítás másik fő része a régi püspöki iskola és a mi mostani iskolánk bemutatása. Ezt szöveges elemek és tárgyi emlékek alkotják. Az írásos anyagok válogatása, rendezése, koncepcióba illesztése sok fejtörést okozott, végül a válogatás fő szempontja az lett, hogy a ma iskolába járó tanulóinknak legyenek érdekesek az információk. Mivel nem akartam sok, unalmas szöveget kitenni, ezért a “kiterjesztett valóságot” hívtam segítségül. A tárlókba és a középső paravánra válogatott anyagok kiegészülnek a QR-kódok segítségével megszerezhető plusz információkkal. A kiegészítő szövegeket és képeket a Google Drive-ba töltöttem fel, megosztottam, majd QR-kódokat készítettem hozzájuk.

A régi, 1872-től 1948-ig működő püspöki iskolára vonatkozó anyagokat vintage keretekbe helyeztem, és a régies hatás kedvéért félfamentes rajzlapra nyomtattam ki. A mai iskolánkhoz kapcsolódó szövegekhez modern keretet alkalmaztam. Merryweather és Raleway betűtípusokat használtam.

S hogy figyelmesebben nézzék meg a diákok a kiállítást, 11 kérdést (a 11. kérdés becsapós, elgondolkodtató) állítottam össze, amit papíralapon és online is megoldhatnak a tanulók. Az online kitölthető tesztet a Google Űrlap alkalmazásával készítettem, majd megosztottam, s ehhez is QR-kódot gyártottam.

De hogyan is készítettem a QR-kódokat?

A QR-kódokat bármilyen okostelefonnal leolvashatjuk, csupán egy ingyenes kódolvasó programot kell a telefonra telepíteni.

Itt most nem foglalkozom sem a QR-kódok történetével, sem a felépítésével, sem a fajtáival, csupán avval, hogy az interneten található tartalmakat hogyan lehet a segítségükkel megosztani.

1. Fotók esetén
Feltöltöttem a Google Fényképekbe a képeket, albumokba rendezve. Az albumokat megosztottam.
A címsorból kimásoltam a linket (nem alkalmazható a megosztható link kimásolása, mert az már egy rövidített URL), majd megnyitottam a Google fiókhoz tartozó URL-cím rövidítő (URL Shortener = https://goo.gl/ ) alkalmazást. Itt beraktam a dobozba az album hosszú linkjét (Simplify your links), majd a “Shorten URL” paranccsal lerövidítettem.

Fent megjelent a rövidített URL, amit leokéztam (“Done”). Megjelent egy új sorban az eredeti URL, mellette a létrehozás dátuma, majd a rövid URL, s végül egy szám. Ez utóbbi statisztikai adat, azt méri, hogy hányan kattintottak erre a címre.

Menjünk rá erre a sorra, vigyük az egeret a statisztikát mutató szám mellé, ahol 3 pötty jelenik meg. Kattintsunk rá! Három sor jelenik meg: 1. Analytics Data (itt nézegethetjük, hogy hányan, honnan néztek rá a linkünkre); 2. QR Code; 3. Hide URL (evvel rejthetjük el a rövidített linket).

Kattintsunk a másodikra, azaz a QR Code-ra! S készen is van a megosztható QR-kódunk! Álljunk az egérrel a kódra, jobb klikk, s a Kép mentése másként utasítással mentsük el a képet/kódot. Ha a Done-ra kattintunk, elfogadjuk, de egyben be is zárjuk a kódot.

A kódot képként illeszthetjük be bármilyen dokumentumba. A fentebbi módon létrehozott kód egy kis kép, 150×150 pixel nagyságú. Ezt akár pici, 3 cm-es nagyságban is használhatjuk kinyomtatva, mert az okostelefon jól fogja értelmezni.

Ha mégis nagyobb képet szeretnénk, akkor mielőtt bezárnánk a generált kódot, kattintsunk jobb klikkel a képre, s válasszuk a Kép megnyitása új lapon utasítást. Menjünk át az új lapra. A címsorban látjuk, hogy a kép 150×150 nagyságú:

https://chart.googleapis.com/chart?cht=qr&chs=150×150&choe=UTF-8&chld=H&chl=https://goo.gl/oSXeaG

A két 150-es számot írjuk át a címsorban pl. 300×300-ra, nyomjunk entert, ekkor duplájára nő a kép. Így jó minőségben is lehetőségünk adódik nagy kód alkalmazására.

2. Szöveges dokumentumok
Feltöltöttem Drive-ba a dokumentumot. Létrehoztam egy megosztható linket, amit betettem az URL-cím rövidítőbe. Innen aztán ugyanúgy jártam el, mint a fotóalbumoknál.

3. Google űrlap
Az űrlap megosztható linkjéből alkossuk meg a fentebbi módon a QR-kódot.

Igazán nem nehéz feladat! S az eredmény biztosan meghálálja a befektetett időt és energiát!
Azt tapasztaltam, hogy a kiállítást nézegető gyerekek boldogan fedezték fel, hogy mi rejlik egy-egy kód mögött, sőt annak is nagyon örültek, hogy végre legálisan használhatták a telefonjukat az iskolában.

Tanács, sőt! kötelező feladat:
Ha elkészültünk a kódokkal, ellenőrizzük telefonunkkal, hogy jól működnek-e! Kínos lenne, ha nem az a tartalom jelenne meg az adott helyen, amit elképzeltünk, vagy egyáltalán nem is lenne a kód mögött semmi.

S végül két ötlet:
1. Érdemes a kódokat pl. egy word dokumentumba átmásolni, s melléjük írni, hogy mihez készítettük, mit takarnak.

2. A Google fiókunk URL Shortener oldalán nézegethetjük a statisztikai adatokat, hogy hányan is voltak kíváncsiak a kód mögé rejtett tartalomra.

Mennyire volt hasznos ez a bejegyzés?

Kattintson egy csillagra az értékeléshez!

Átlagos értékelés 0 / 5. Szavazatok száma: 0

Eddig nincs szavazat! Legyen Ön az első, aki értékeli ezt a bejegyzést.

Google URL Shortener kiállítás QR-kód URL rövidítő

Előző bejegyzésGondolattérkép - Az én iskolámKövetkező cikk Naptár mozaBook szoftverrel

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A blogról

Bejegyzéseim többségét a könyvtárostanári munkám ihleti.

Legfrissebb bejegyzések

Kacor király – dramatikus játékok2025.09.23.
Mit irányíthatok én a könyvtárban?2025.08.29.
A kóró és a kis madár – mesefeldolgozás tíz kompetencia fejlesztésével2025.08.10.

Kategóriák

  • advent (6)
  • ajándék (2)
  • állatok (1)
  • Biblia (1)
  • book art (4)
  • Canva-sablon (1)
  • dekoráció (14)
  • digitális játék (7)
  • digitális tananyagok (3)
  • drámajáték (1)
  • egyéb könyvtárhoz kapcsolódó dolgok (7)
  • élménypedagógia (1)
  • farsang (2)
  • feladatok (27)
  • foglalkozások (10)
  • forgatókönyv (2)
  • honlapépítés (2)
  • IKT eszközök (19)
  • inspiráció (3)
  • internet veszélyei (1)
  • játékosítás (11)
  • jeles napok (28)
  • karácsony (7)
  • kincskereső játékok (4)
  • költészet napja (15)
  • könyvtárhasználat (1)
  • könyvtárhasználati ismeretek (9)
  • könyvtári munka (27)
  • láncfeladatok (2)
  • magyar kultúra napja (15)
  • magyar népmesék (3)
  • mesefeldolgozás (1)
  • mesefoglalkozás (2)
  • mesterséges intelligencia (6)
  • népmese napja (5)
  • olvasási kihívások (2)
  • olvasásnépszerűsítés (23)
  • recept (3)
  • rejtvények (11)
  • szünidei olvasás (19)
  • tábor (3)
  • tutorial (11)
  • Uncategorized (1)
  • vetélkedő (6)

Címkék

advent AI alsó tagozat betűrejtvények dekoráció digitális játék digitális tábla ETO feladatok Genially gyűjtemény iskolai könyvtár játék karácsony kézműves ötlet Költészet napja könyvtár könyvtárhasználat könyvtárhasználati ismeretek könyvtári dekoráció könyvtári foglalkozás láncfeladatok magyar kultúra napja magyar népmesék mesterséges intelligencia motiváció naptár nyár nyári olvasás népmese napja olvasás Petőfi200 raktári rend recept rejtvény rejtvénykészítés színező szófelhő szókereső szünidei olvasás tanévkezdés téli olvasás vetélkedő web 2.0 ötletek

Kapcsolat

HASZNOS OLDALAK

  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Cookie Policy (EU)
  • Általános szerződési feltételek
Rife Wordpress Theme ♥ Proudly built by Apollo13 ♥♥♥Kingárium © 2025

Kosár

Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
  • Manage options
  • Manage services
  • Manage {vendor_count} vendors
  • Read more about these purposes
View preferences
  • {title}
  • {title}
  • {title}