Nyár eleji netes szörfözgetésem eredményeként kapcsolódtam két amerikai egyesült államok-beli, könyvtárostanárokról szóló facebook-csoporthoz.
Tapasztalataim:
1. Megrendítő a helyzet az USA-ban a COVID-19 járvány miatt. Ahány állam, ahány tankerület, ahány fenntartó, annyi eljárást kívánnak bevezetni az iskolai könyvtárakban az új tanév kezdetén. Van olyan hely, ahol a könyvtárat osztályteremként fogják használni annak érdekben, hogy minél lazábban legyenek a tanulók egy-egy tanteremben. Lesz olyan könyvtár, ahová nem mehetnek be a gyerekek, ezért a könyvtáros osztályról-osztályra fogja körbejárni az iskolát, kocsin húzva magával az olvasnivalót. De azért maradnak könyvtárak, amit használhatnak a tanulók, igaz jó sok megszorítással: ülőhelyek ritkítása, megfelelő távolság tartása, könyvek lazább, nagy térközös elhelyezése stb. A könyvek fertőtlenítése szinte mindenhol szóba kerül: karanténba helyezés 2-3 napra (az egyik könyvtáros 9 napos elzárást említ), fertőtlenítőkendős áttörlés. Tanakodnak a szőnyegek, a kárpitos és fából készült bútorok használatáról, sterilizálásáról. A szájat és arcot takaró maszk van ahol kötelező, van ahol csak ajánlott. Olvastam, hogy lesz olyan iskola, ahol arcot védő pajzsot és maszkot is biztosít az iskola a pedagógusok részére.
Mindez meglehetősen elgondolkoztató.
Mindez meglehetősen elgondolkoztató.
2. Az USA-beli könyvtárostanárok hasonló problémákkal küzdenek, mint mi Magyarországon. Az elismertség kivívása a tantestületen belül náluk is hatalmas munkát igényel, ezért is adnak ötleteket egymásnak, hogy miképp lehet látványossá tenni a jelenlétüket a tantestületekben. Sok-sok iskolában szüntetik meg a könyvtárostanári státuszokat, sőt több iskolában egy könyvtáros látja el a feladatokat, osztott munkaidőben. Az iskolai könyvtárosi feladatok ellátásához szükséges végzettség az USA-ban még zavarosabb, mint nálunk. A “ha nincs ló, jó a szamár is” elvtől a legspeciálisabb könyvtárosi, pedagógusi stb. végzettséget igénylő állásokig széles a paletta.
3. A könyvtárostanárok az alsóbb évfolyamokon a könyvtári órák keretében hangos felolvasást tartanak, miközben tevékenyedtetik a tanulókat (rajzolás, vagdosás stb.) Én is szeretek felolvasni, de szinte sosincs rá idő a délutáni nyitvatartási időben, itthon mi inkább könyvtárhasználati és könyvtárhasználatra épülő órákat tartunk.
Az iskolai könyvtárak egy részében tevékenykedtető, kézműves, kreatív sarkokat alakítanak ki, ahol körforgásszerűen vagy tetszés szerint tevékenykednek a gyerekek. Ezek az ún. Makerspace-ek a könyvtárak kiegészítő szolgáltatásai, céljuk a tanulók együttműködése, az együtt tanulás, a felfedezés, új dolgok létrehozása és a megosztás. Lehet legózni, könyvjelzőt készíteni, régi dolgokból újat varázsolni, kirakózni, színezni, mintha a 70-es évek magyar napközijében lennénk! (A legót leszámítva! 😂)
4. A digitális tanrend megszaporította az iskolai könyvtárak digitális megjelenését. Virtuális könyvtárak alakultak, virtuális könyvtári tantermek jöttek létre, honlapok születtek.
A virtuális jelenlét előtérbe helyezte az oktatásra vonatkozó szerzői jogi kérdéseket, amit az Egyesült Államokban eddig is sokkal érzékenyebben kezeltek és sokkal szigorúbban tartottak be, mint nálunk. Kérdésként merül fel például, hogy a virtuális könyvtárakban szabad-e megosztani egy-egy könyv borítóját? Szabadon van-e lehetőség hangosan felolvasni a könyveket, videóra venni, majd megosztani a felvételeket?
5. Többen kértek segítséget a csoportban ahhoz, hogy a könyvtárnak járó költségvetésből miket szerezzenek be a tanévkezdésig. Ó, bárcsak ilyen gondjaink lennének nekünk is! S ami nagyon tetszett, hogy nemcsak könyveket vásárolhatnak, hanem más eszközöket is. Az egyik iskolában egy kevéske összeget kapnak a tanárok arra, hogy a digitális oktatáshoz eszközöket vásároljanak saját részre. Szimpatikus ötlet például a dokumentumkamera, amit én is szívesen elfogadnék. Nagy népszerűségnek örvend a digitális vágógép, saját tapasztalatból tudom, hogy gyönyörű dekorációkat lehet létrehozni a segítségével.
6. Az első tanítási nap megünneplése (Back to School), a friss dekoráció készítése az új tanévre a könyvtárakat is lázba hozza. Különösen tetszik az az ötlet, hogy a tanév legelején apró “ajándékkal” lepik meg a könyvtárosok a kollégákat. Szolgáltatások ismertetése, nyitvatartási idő, elérhetőségek megosztása változatos formában.
De erről majd egy újabb posztban fogok írni!
De erről majd egy újabb posztban fogok írni!
Végezetül álljon itt a két facebook csoport neve:
Learning Librarians. URL: https://www.facebook.com/groups/LearningLibrarians
Canvas for Librarians. URL: https://www.facebook.com/groups/896445604166100