Az idei évre (2025) egy hét állomásból álló feladatsort állítottam össze a magyar kultúra napja iskolai megünnepléséhez. A feladatok ezúttal is, mint már a korábbi években, egymásra épülnek, de ezúttal bármelyiknél el lehet kezdeni, körforgás szerűen lehet azokat megoldani. Minden kihívás után egy kulcsszó vezet el a következő kihívásig.
A hét arc:
- Hősök
- Festmények
- Zene
- Hímzések
- Ételek
- Épületek
- Népszokások
A feladatok nem könnyűek, felső tagozatosoknak és középiskolásoknak ajánlom!
A poszt végén található a letöltési és a vásárlási lehetőség!
1. kihívás - hősök
Az állomás jele: farkas
Hat híres magyar személy keresi a saját élettörténetét. Öten (Toldi Miklós, Kinizsi Pál, Dobó István, Esze Tamás, Gábor Áron) meg is találják, azonban a hatodik személy (Mansfeld Péter) leírását egy boríték rejti. Hatféle számozott boríték közül kell kiválasztani a helyeset, az ötös számút. A téves borítékokban egy lapon a “rossz megoldás” felirat szerepel. Az 5-ös feliratúakban két lap található. Egy lyukacsos színes karton (ez a kulcs) és egy laminált leírás Mansfeld Péterről. A lyukacsos kartont a leírásra kell rátenni. A lyukakban olvasható betűkből összeáll a megoldás, a következő állomást jelző kép neve (zebrák).




2. kihívás - festmények
Az állomás jele: Zebrák – Victor Vasarely (magyar-francia festő és szobrász) festménye
Ötven darab csíkból kell összerakni öt híres magyar festményt. Helyes összerakás után a képek alatt elolvashatóvá válik az alkotó neve és a festmény címe.
Az öt festmény:
- M.S. Mester: Mária és Erzsébet találkozása
- Munkácsy Mihály: Ásítóinas
- Székely Bertalan: Egri nők
- Szinyei Merse Pál: Lilaruhás nő
- Csontváry Kosztka Tivadar: Magányos cédrus
A megoldás (Medvetánc) vezet el a következő állomáshoz.



3. kihívás - zene
Az állomás jele: Medvetánc – kép táncoló medvékről
Genially alkalmazással készített feladatsor. Öt zeneszámról kell eldönteni, hogy ki a szerző és mi a mű címe. Az állomáson egy laptop van beállítva a Genially-s prezentációval. A laptop mellett papíron egy újabb feladat vár a játékosokra.
Az öt zenemű:
- Bartók Béla: Magyar táncok. Medvetánc
- Dankó Pista: Eltörött a hegedűm
- Erkel Ferenc: Bánk bán. Hazám, hazám
- Kálmán Imre: Marica grófnő. Szép város Kolzsvár
- Kodály Zoltán: Háry János. Bécsi harangjáték
- Liszt Ferenc: II. Magyar rapszódia
A feladathoz tartozik egy plusz kérdés is: “Az imént hallott zeneszerzők közül az egyiknek a műveit nagyon gyakran használják fel különböző rajzfilmekhez. A Tom és Jerry egyik epizódja teljesen az említett zeneszerző munkáján alapszik. Az egyik legkedveltebb magyar rajzfilm, a Lúdas Matyi kísérőzenéje szintén ennek a szerzőnek a munkáján alapul, cigányzenei hangszerelésben. Ki az eredeti mű zeneszerzője?”
A megoldás: Liszt Ferenc.
Ezután a Genially felugró oldalán értesülhetünk arról, hogy a lapon található rejtvényt miképpen kell megfejteni.
A kiszínezendő táblázatban egy tiszavidéki keresztszemes hímzésminta részlete bukkan elő, ami egy madarat ábrázol.
Ez a madár a következő állomás jelölője.


4. kihívás - hímzések
Az állomás jele: Madár – tiszavidéki keresztszemes hímzésminta részlete
A feladat: három hímzésminta (matyó, kalotaszegi, buzsáki) beazonosítása titkosírás megfejtésével. A titkosírás a “Kalocsai Flowers” betűtípussal készült.
QR-kód segítségével ellenőrizhetik a megoldásukat a játékosok.
Ha jól dolgoznak, megkapják egy mangalica képét, ami a következő állomás jelölője.


5. kihívás - ételek
Az állomás jele: mangalica
A rejtvényben 10 étel nevét rejtettem el, de a feladatban 11-et neveztem meg.
Ezek a következők: csigatészta, dobostorta, grillázstorta, gulyásleves, Gundel palacsinta, minyon, Gyulai kolbász, halászlé, tarhonya, téliszalámi, Túró Rudi.
A feladatot a Discovery Education rejtvénykészítőjével generáltam. Kicsit nehézre sikerült, de kis gondolkodás után megoldható. (De miért is kéne mindig könnyű feladatokat adnunk?)
A halászlé nem szerepel a rejtvényben, így a következő állomást egy hal jelzi.


6. kihívás - épületek
Az állomás jele: hal – kapcsolódás (gondolatátvitellel) a Halászbástyához.
Öt gyönyörű építészeti csodát gyűjtöttem össze ehhez az állomáshoz.
- Parlament
- Esztergomi Bazilika
- New York Palota
- Tiszadobi Andrássy-kastély
- Jáki templom
Minden épületről rövid leírást olvashatnak a játékosok.
Az épületek képét és a hozzájuk tartozó leírásokat egy faliújságon helyeztem el.
A feladat: a leírások alapján megfogalmazott 14 állításról eldönteni, hogy igaz vagy hamis. Hány igaz és hány hamis állítás van?
A helyes megoldás: 8 igaz és 6 hamis állítás
Kis dobozok tetejére írtam rá néhány kombinációt (8 igaz – 6 hamis; 7 igaz – 7 hamis; 6 igaz – 8 hamis; 5 igaz – 9 hamis; 9 igaz – 5 hamis).
A téves megoldásos dobozokban lévő cédulán “oroszlán” szerepel. Ez egy oroszlán képéhez vezet el a könyvtárban. Ezen az ál állomáson a felirat: “Ez egy zsákutca. Itt nincs feladat.”
A helyes megoldásos dobozban:”Jó megoldás! A kulcs: BÁRÁNY”



7. kihívás - népszokások
Az állomás jele: bárány
Itt egy szókereső várja a játékosokat. 19 népszokást kell megtalálni a rejtvényben. A fennmaradó betűkből összeolvashatjuk, hogy milyen szokások kötődnek Márton napjához.
A szavak vízszintesen, függőlegesen, átlósan és visszafelé is olvashatóak. A “maradék” betűket pontosan át kell írni a szókereső alatti mezőbe. A kijelölt betűket összeolvasva kapjuk meg az 1. állomást jelölő állatot, a farkast.
Így ér körbe a játék.


Előkészületek, csapatalkotás, feladatkiosztás
Előre kinyomtatom megfelelő példányszámban a feladatokat. Időben átrendezem a könyvtárt, kialakítok 7+1 helyszínt. Kihelyezem a dekorációs elemeket, a feliratokat és a feladatokat. A feliratokat feltűnő, sárga színű papírra írtam/nyomtattam rá. A zenés helyszínt a többitől messzebb helyezem el, hogy ne zavarjuk a többi csapatot. Itt beállítok egy laptopot, megnyitom a Geniallyt.
A foglalkozáson egy pegagógiai asszisztens segíti a munkámat.
Tetszés szerint alkossunk csapatokat! Én a háromfős alakulatokat tartom ideálisnak, de nagy osztálylétszám esetén négyen is dolgozhatnak együtt. A csapatalkotáshoz a Keamk alkalmazást szeretem használni, mert így véletlenszerűen tudom összesorsolni a tanulókat.
A csapatokat hét különböző helyszínen tudjuk elindítani.
A játék forgásos módszerben halad, ezért gondoskodnunk kell, hogy minden állomáson több garnitúra álljon rendelkezésre, hogy elkerüljük a torlódást.
Csupán a zenefelismerésnél alakulhat ki várakozás, de több laptop vagy tablet használatával ez a probléma is orvosolható.
A foglalkozáshoz felhasznált források elérése:
https://docs.google.com/document/d/1m3STPXuh6I6EwFgQgam0HaB_Chu5PzgeVMyIRWou0ns/edit?usp=sharing
A foglalkozáshoz szükséges összes anyag megvásárolható a webshopban.
https://kingarium.hu/termek/magyar-kultura-napi-konyvtari-foglalkozas-2025/
A csomag tartalma:
- Nyomtatható feladatok
- Képek
- Egyéb nyomtatandó kellékek – pl. feliratok
A feladatok letölthetők az alábbi űrlap kitöltése után:
Mennyire volt hasznos ez a bejegyzés?
Kattintson egy csillagra az értékeléshez!
Átlagos értékelés 5 / 5. Szavazatok száma: 8
Eddig nincs szavazat! Legyen Ön az első, aki értékeli ezt a bejegyzést.