Kingárium
  • Kezdőoldal
  • Blog
  • Fókuszban
  • Jeles napok
  • Book art
  • Bemutatkozás
  • Kapcsolat
Bejelentkezés
2025.01.12. szerző: Kinga
feladatok, jeles napok, láncfeladatok, magyar kultúra napja

A magyar kultúra hét arca – 2025

Az idei évre (2025) egy hét állomásból álló feladatsort állítottam össze a magyar kultúra napja iskolai megünnepléséhez. A feladatok ezúttal is, mint már a korábbi években, egymásra épülnek, de ezúttal bármelyiknél el lehet kezdeni, körforgás szerűen lehet azokat megoldani. Minden kihívás után egy kulcsszó vezet el a következő kihívásig.

A hét arc:

  • Hősök 
  • Festmények
  • Zene
  • Hímzések
  • Ételek
  • Épületek
  • Népszokások

A feladatok nem könnyűek, felső tagozatosoknak és középiskolásoknak ajánlom!

A poszt végén található a letöltési és a vásárlási lehetőség!

1. kihívás - hősök

Az állomás jele: farkas
Hat híres magyar személy keresi a saját élettörténetét. Öten (Toldi Miklós, Kinizsi Pál, Dobó István, Esze Tamás, Gábor Áron) meg is találják, azonban a hatodik személy (Mansfeld Péter) leírását egy boríték rejti. Hatféle számozott boríték közül kell kiválasztani a helyeset, az ötös számút. A téves borítékokban egy lapon a “rossz megoldás” felirat szerepel. Az 5-ös feliratúakban két lap található. Egy lyukacsos színes karton (ez a kulcs) és egy laminált leírás Mansfeld Péterről. A lyukacsos kartont a leírásra kell rátenni. A lyukakban olvasható betűkből összeáll a megoldás, a következő állomást jelző kép neve (zebrák).

2. kihívás - festmények

Az állomás jele: Zebrák – Victor Vasarely (magyar-francia festő és szobrász) festménye
Ötven darab csíkból kell összerakni öt híres magyar festményt. Helyes összerakás után a képek alatt elolvashatóvá válik az alkotó neve és a festmény címe.
Az öt festmény:

  • M.S. Mester: Mária és Erzsébet találkozása
  • Munkácsy Mihály: Ásítóinas
  • Székely Bertalan: Egri nők
  • Szinyei Merse Pál: Lilaruhás nő
  • Csontváry Kosztka Tivadar: Magányos cédrus
Ezután lehet kitölteni a feladathoz mellékelt táblázatot.
A megoldás (Medvetánc) vezet el a következő állomáshoz.

3. kihívás - zene

Az állomás jele: Medvetánc – kép táncoló medvékről
Genially alkalmazással készített feladatsor. Öt zeneszámról kell eldönteni, hogy ki a szerző és mi a mű címe. Az állomáson egy laptop van beállítva a Genially-s prezentációval. A laptop mellett papíron egy újabb feladat vár a játékosokra.
Az öt zenemű:

  1. Bartók Béla: Magyar táncok. Medvetánc
  2. Dankó Pista: Eltörött a hegedűm
  3. Erkel Ferenc: Bánk bán. Hazám, hazám
  4. Kálmán Imre: Marica grófnő. Szép város Kolzsvár
  5. Kodály Zoltán: Háry János. Bécsi harangjáték
  6. Liszt Ferenc: II. Magyar rapszódia

A feladathoz tartozik egy plusz kérdés is: “Az imént hallott zeneszerzők közül az egyiknek a műveit nagyon gyakran használják fel különböző rajzfilmekhez. A Tom és Jerry egyik epizódja teljesen az említett zeneszerző munkáján alapszik. Az egyik legkedveltebb magyar rajzfilm, a Lúdas Matyi kísérőzenéje szintén ennek a szerzőnek a munkáján alapul, cigányzenei hangszerelésben. Ki az eredeti mű zeneszerzője?”
A megoldás: Liszt Ferenc.
Ezután a Genially felugró oldalán értesülhetünk arról, hogy a lapon található rejtvényt miképpen kell megfejteni.
A kiszínezendő táblázatban egy tiszavidéki keresztszemes hímzésminta részlete bukkan elő, ami egy madarat ábrázol.
Ez a madár a következő állomás jelölője.

4. kihívás - hímzések

Az állomás jele: Madár – tiszavidéki keresztszemes hímzésminta részlete
A feladat: három hímzésminta (matyó, kalotaszegi, buzsáki) beazonosítása titkosírás megfejtésével. A titkosírás a “Kalocsai Flowers” betűtípussal készült.
QR-kód segítségével ellenőrizhetik a megoldásukat a játékosok.

Ha jól dolgoznak, megkapják egy mangalica képét, ami a következő állomás jelölője.

5. kihívás - ételek

Az állomás jele: mangalica
A rejtvényben 10 étel nevét rejtettem el, de a feladatban 11-et neveztem meg.
Ezek a következők: csigatészta, dobostorta, grillázstorta, gulyásleves, Gundel palacsinta, minyon, Gyulai kolbász, halászlé, tarhonya, téliszalámi, Túró Rudi.
A feladatot a Discovery Education rejtvénykészítőjével generáltam. Kicsit nehézre sikerült, de kis gondolkodás után megoldható. (De miért is kéne mindig könnyű feladatokat adnunk?)
A halászlé nem szerepel a rejtvényben, így a következő állomást egy hal jelzi.

6. kihívás - épületek

Az állomás jele: hal – kapcsolódás (gondolatátvitellel) a Halászbástyához.
Öt gyönyörű építészeti csodát gyűjtöttem össze ehhez az állomáshoz.

  1. Parlament
  2. Esztergomi Bazilika
  3. New York Palota
  4. Tiszadobi Andrássy-kastély
  5. Jáki templom

Minden épületről rövid leírást olvashatnak a játékosok.

Az épületek képét és a hozzájuk tartozó leírásokat egy faliújságon helyeztem el.

A feladat: a leírások alapján megfogalmazott 14 állításról eldönteni, hogy igaz vagy hamis. Hány igaz és hány hamis állítás van?

A helyes megoldás: 8 igaz és 6 hamis állítás
Kis dobozok tetejére írtam rá néhány kombinációt (8 igaz – 6 hamis; 7 igaz – 7 hamis; 6 igaz – 8 hamis; 5 igaz – 9 hamis; 9 igaz – 5 hamis).

A téves megoldásos dobozokban lévő cédulán “oroszlán” szerepel. Ez egy oroszlán képéhez vezet el a könyvtárban. Ezen az ál állomáson a felirat: “Ez egy zsákutca. Itt nincs feladat.”

A helyes megoldásos dobozban:”Jó megoldás! A kulcs: BÁRÁNY”

7. kihívás - népszokások

Az állomás jele: bárány

Itt egy szókereső várja a játékosokat. 19 népszokást kell megtalálni a rejtvényben. A fennmaradó betűkből összeolvashatjuk, hogy milyen szokások kötődnek Márton napjához.
A szavak vízszintesen, függőlegesen, átlósan és visszafelé is olvashatóak. A “maradék” betűket pontosan át kell írni a szókereső alatti mezőbe. A kijelölt betűket összeolvasva kapjuk meg az 1. állomást jelölő állatot, a farkast.

Így ér körbe a játék.

Előkészületek, csapatalkotás, feladatkiosztás

Előre kinyomtatom megfelelő példányszámban a feladatokat. Időben átrendezem a könyvtárt, kialakítok 7+1 helyszínt. Kihelyezem a dekorációs elemeket, a feliratokat és a feladatokat. A feliratokat feltűnő, sárga színű papírra írtam/nyomtattam rá. A zenés helyszínt a többitől messzebb helyezem el, hogy ne zavarjuk a többi csapatot. Itt beállítok egy laptopot, megnyitom a Geniallyt. 

A foglalkozáson egy pegagógiai asszisztens segíti a munkámat.

Tetszés szerint alkossunk csapatokat! Én a háromfős alakulatokat tartom ideálisnak, de nagy osztálylétszám esetén négyen is dolgozhatnak együtt. A csapatalkotáshoz a Keamk alkalmazást szeretem használni, mert így véletlenszerűen tudom összesorsolni a tanulókat.

A csapatokat hét különböző helyszínen tudjuk elindítani.

A játék forgásos módszerben halad, ezért gondoskodnunk kell, hogy minden állomáson több garnitúra álljon rendelkezésre, hogy elkerüljük a torlódást.

Csupán a zenefelismerésnél alakulhat ki várakozás, de több laptop vagy tablet használatával ez a probléma is orvosolható. 

A foglalkozáshoz felhasznált források elérése: 

https://docs.google.com/document/d/1m3STPXuh6I6EwFgQgam0HaB_Chu5PzgeVMyIRWou0ns/edit?usp=sharing

A foglalkozáshoz szükséges összes anyag megvásárolható a webshopban.

https://kingarium.hu/termek/magyar-kultura-napi-konyvtari-foglalkozas-2025/

A csomag tartalma:

  1. Nyomtatható feladatok
  2. Képek
  3. Egyéb nyomtatandó kellékek – pl. feliratok

A feladatok letölthetők az alábbi űrlap kitöltése után:

Mennyire volt hasznos ez a bejegyzés?

Kattintson egy csillagra az értékeléshez!

Átlagos értékelés 5 / 5. Szavazatok száma: 10

Eddig nincs szavazat! Legyen Ön az első, aki értékeli ezt a bejegyzést.

Előző bejegyzésTéli olvasási kihívások - frissített kiadás - 2024Következő cikk Szuperhősös olvasási kihívás a nyárra

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A blogról

Bejegyzéseim többségét a könyvtárostanári munkám ihleti.

Legfrissebb bejegyzések

Szuperhősös olvasási kihívás a nyárra2025.05.29.
A magyar kultúra hét arca – 20252025.01.12.
Téli olvasási kihívások – frissített kiadás – 20242024.12.20.

Kategóriák

  • advent (6)
  • ajándék (2)
  • állatok (1)
  • Biblia (1)
  • book art (4)
  • dekoráció (13)
  • digitális játék (7)
  • digitális tananyagok (3)
  • egyéb könyvtárhoz kapcsolódó dolgok (7)
  • farsang (2)
  • feladatok (26)
  • foglalkozások (8)
  • honlapépítés (2)
  • IKT eszközök (19)
  • inspiráció (2)
  • internet veszélyei (1)
  • játékosítás (11)
  • jeles napok (28)
  • karácsony (7)
  • kincskereső játékok (4)
  • költészet napja (13)
  • könyvtárhasználati ismeretek (9)
  • könyvtári munka (16)
  • láncfeladatok (2)
  • magyar kultúra napja (15)
  • magyar népmesék (1)
  • mesterséges intelligencia (6)
  • népmese napja (3)
  • olvasási kihívások (2)
  • olvasásnépszerűsítés (22)
  • recept (3)
  • rejtvények (11)
  • szünidei olvasás (18)
  • tábor (3)
  • tutorial (11)
  • Uncategorized (1)
  • vetélkedő (6)

Címkék

advent AI alsó tagozat betűrejtvények dekoráció digitális játék digitális tábla ETO feladatok Genially gyűjtemény iskolai könyvtár játék karácsony keresztrejtvény kézműves ötlet Költészet napja könyvtár könyvtárhasználat könyvtárhasználati ismeretek könyvtári dekoráció könyvtári foglalkozás láncfeladatok magyar kultúra napja mesterséges intelligencia motiváció mozaBook naptár nyár nyári olvasás olvasás Petőfi200 raktári rend recept rejtvény rejtvénykészítés színező szófelhő szókereső szünidei olvasás tanévkezdés téli olvasás vetélkedő web 2.0 ötletek

Kapcsolat

HASZNOS OLDALAK

  • Adatvédelmi irányelvek
  • Kapcsolat
Rife Wordpress Theme ♥ Proudly built by Apollo13 ♥♥♥Kingárium © 2023

Kosár