A költészet napját 2022-ben sem
hagyományos módon ünnepeltük meg. Ezúttal nem a digitális oktatás, hanem egyéb
körülmények miatt tértem el a megszokottnak mondható könyvtári foglalkozástól.
Az 5-12. évfolyamos tanulóink az iskola 14 kiemelt pontján olvashattak a
helyszínhez választott magyar, főként kortárs költeményeket.
Az ünnepre hangoló plakát az aulában |
A versek mellé egy-egy
QR-kódot helyeztünk el, melyek megnyitásával egy-egy űrlaphoz juthattak el a programban részt vevők. Egy kérdés megválaszolásával és a helyszínen készített, majd
feltöltött szelfivel bizonyíthatták, hogy elolvasták, értelmezték a verset. Az
aulában a Nyugatos írókról és költőkről szóló 6 plakátot állítottunk ki,
melyeket az egyik 11. osztály tanulói készítettek. A poszterekhez is
kapcsoltunk egy feladatot, aminek érdekessége, hogy a tablók készítői
fogalmazták meg a munkájákhoz kapcsolódó egy-egy kérdést.
A tanulók feladata: elolvasni a kifüggesztett verset,
szelfizni a verssel, megnyitni a vershez tartozó űrlapot, válaszolni a vershez
tartozó egy kérdésre, feltölteni a szelfit, elküldeni az űrlapot.
A felhívás szerint „A legtöbb
űrlapot beküldő osztály (figyelembe véve arányosan az osztálylétszámot is)
tortát nyer!”
Időtartam: A versek ünneplésére 4 munkanapot
kaptak a tanulók.
Izgatottan vártam, hogy milyen
lesz a program fogadtatása. Már első nap, amikor 10 óra körül beértem az iskolába,
verset olvasó, feladatokat megoldó, jókedvű gyerekekkel találkoztam. Az
űrlapokon pedig már gyűltek a megoldások.
A 14 vershez, feladathoz 1348
megfejtés érkezett a kb 460 fős célközönségtől.
A „projekt” előkészítésének
menete:
- A lehetséges helyszínek
kiválasztása - Versválasztás a helyszínekhez
- Versenként egy kérdés
megfogalmazása - Űrlap elkészítése (név/nevek;
osztály; szelfi feltöltése; kérdés) - QR-kód generálása minden űrlaphoz
- Versenként egy A4-es lap
megszerkesztése (vers, esetleg kép, QR-kód) - Versek laminálása – főként, ha
kültériek - Versek kitétele
egy-egy külön mappába gyűjti. A költészet napjának lezárasaként készítettünk
egy válogatást a legjobb szelfikből, ezeket kinyomtattuk, és a könyvtárban állítottuk ki. A
gyerekek örömmel nézegették a viccesebbnél viccesebb képeket.
A helyszínek és a versek:
- Tornacsarnok bejáratának környéke
– Gáti István: Egy futócipő emlékiratai - Előadó, 1. emelet – Kemény
Zsófia: Naprendszer - Előadó, földszint – Bertók
László: Áram, mit a szív s a rekeszizom - Büfé – Varró Dániel: Kávéház
- Könyvtár – 2 vers – Vörösmarty
Mihály: Gondolatok a könyvtárban; Somkuti Gabriella : Az írás története - Ebédlő – Jankovich Ferenc: Az egyszeri-
kétszeri fánk - Brenner szobor – Kerekes Károly
O. Cist.: Miről mesél a zsidai kis harang? - Átjáró folyosó – Somfai Anna:
Nyolc perc - Infó terem – Kovács András
Ferenc: Jackie, a kompjúter egere - Kápolna emelet – Weöres Sándor:
Kereszt-árnykép - Kápolna földszint – ide végül nem
tettem – Gárdonyi Géza: Írás a Bibliába - Aula kápolna melletti fala – itt
a 6 Nyugatos plakátot helyeztük el - Technika terem – Kosztolányi
Dezső: Lámpafény - Udvar – József Attila: Kertész
leszek
Értékelés, jutalmazás:
A beérkezett válaszokat a nálam
gyakornokoskodó hallgató összesítette. Eltávolította a rossz válaszokat, majd
összegyúrta az adatokat. Az első három legaktívabb osztály eredménye között annyira
pici volt az eltérés, hogy úgy döntöttünk, eltérünk a kiírástól. A három,
arányaiban legtöbb értékelhető képet feltöltő osztályt jutalmaztuk csokival.
készíthetsz a Google dokumentumaimról:
Bátran ajánlom, hogy – az iskolátok
jellegére átszabva – próbáljátok ki Ti is a „Szelfizz versekkel!” programot!
1 hozzászólás